Kundvagn
0 artiklar
  • Din kundvagn är tom.
Välj avdelning
  1. Hem
  2. Köpvillkor

Köpvillkor

Köpvillkor

Vår ambition är att Du som kund ska känna Dig trygg och nöjd med affären när Du handlar hos oss!

Prima Bildelar följer konsumentköplagen samt distansavtalslagen för privatkonsumenter. Du kan läsa mer om dina rättigheter som konsument hos Konsumentverket. För företag gäller köplagen.

1. ALLMÄNT

Prima Bildelar säljer original samt kvalitets eftermarknads bilreservdelar till privatpersoner och företag.

2. SORTIMENT OCH PRISER

Sortimentet uppdateras regelbundet och nya varor tillkommer hela tiden. Vi säljer både original och eftermarknads bilreservdelar. Det senare är i originalutförande och av hög kvalité, samt har ISO/TUV certifikat och är godkända hos bilprovningen.

Alla priser anges i svenska kronor och är inklusive 25 % moms.

3. BESTÄLLNING OCH ORDERBEKRÄFTELSE

När vi mottagit Din beställning skickar vi Dig en orderbekräftelse med e-post. I den hittar Du följande information: beställningens ordernummer, vilka artiklar du beställt, antal artiklar, pris per artikel och totalsumman på beställningen.

4. BETALNING

Vi erbjuder Klarna checkout

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout.

För fullständiga villkor, klicka här.

6. LEVERANS

6.1. LEVERANSSÄTT

Posten /Schenker

6.2. LEVERANSTID

Leveranstiden är vanligtvis 1-5 arbetsdagar beroende på lagerstatus.

Lagerstatus: i lager: 1-2 arbetsdagar 

Lagerstatus: beställningsvara 4-6 arbetsdagar 

6.3. LEVERANSFÖRSENINGAR

Angivna leveranstider är förväntad leveranstid men vi kan inte garantera att varorna kommer inom de angivna leveranstiderna då oförutsedda förseningar kan uppstå. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Vi meddelar Dig alltid om leveransen kommer dra ut på tiden, och Du har då rätt att häva köpet, dock senast dagen efter det att vi meddelat Dig om förseningen.

7. FRAKTPRISER

Fraktpriset baseras på varans vikt och storlek.

8. TRANSPORTSKADA

Prima Bildelar ansvarar för transporten till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

Kontrollera alltid varan vid mottagandet, och meddela genast speditören om synliga skador ses direkt på paketet. Du ska alltid kontakta Prima Bildelar om Du upptäcker skador på varan.

9. AVGIFT FÖR OUTLÖST PAKET

För försändelse som ej löses ut varpå paketet går i retur till Prima Bildelar, debiteras en avgift om 238 kr för att täcka Prima Bildelar kostnader för transport och administration.

10. AVBESTÄLLNING

Kontakta alltid Prima Bildelar före avbeställning. Det går inte att avbeställa en redan skickad vara. Kunden är skyldig att hämta ut den skickade varan och står själv för returfrakten.

Om du beställer en vara där det står "Beställningsvara" innebär det att varan inte finns i lager utan beställs efter lagd order. Leveranstiden är ca 3-9 dagar och går ej att avbeställa.

11. ÅNGERRÄTT OCH ÖPPET KÖP

Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan (dvs då paketet hämtats ut av Dig på ditt utlämningsställe eller paketet/brevet kommit hem till Dig) utan att behöva redogöra om anledning.

Enligt denna lag gäller inte ångerrätten om en vara som p.g.a. sin beskaffenhet inte kan återlämnas, t ex då vi specialbeställer hem specifika produkter på kundens begäran.

Vidare gäller ångerrätten, enligt nämnda lag, endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Varan skickas därefter tillbaka till oss i originalförpackning tillsammans med eventuella tillbehör. Varan måste vara i nyskick och oanvänd, men du har rätt att försiktigt undersöka och kontrollera att varan fungerar, men får dock ej vara använd förutom detta.

Fraktavgiften som Prima Bildelar betalat vid försändelsen till kund, debiteras alltid vid retur, även om det funnits erbjudande om fri frakt vid köp.

Returen bekostas av kunden.

12. GARANTI OCH REKLAMATION

Vi lämnar 1 års garanti om inget annat anges, dock längst 1000 mil, beräknat från köpdatumet och under förutsättning att delen är monterad på auktoriserad verkstad för att försäkra oss att delen blivit rätt monterad.

Garantin innebär att vi byter ut trasig produkt alternativt gör en återbetalning om vi inte har möjlighet att leverera en ny produkt, förutsatt att  varan ej skadats av monterings- eller handhavandefel. Garantin omfattar dock inte kostnader för montering/demontering av felaktig vara samt eventuella följeskador orsakade av den felaktiga varan. Prima Bildelar frånsäger sig ersättning.

Kontrollera alltid att varan är felfri när du tar emot varan. Du kan reklamera varan om den har fabrikationsfel . Vid en reklamation är det du som konsument som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början. Gör detta inom 6 månader från köpet.

För att vi ska behandla Ditt ärende gäller det att :

- En kopia på kundens kvitto bifogas.

- En kopia på servicekvittot där produkten monterades

- Reklamationsblanketten fullständigt ifylld

Om något av ovanstående ej uppfyllts är garantin ej godkänd och ärendet lämnas utan åtgärd.

Vid återsändelse av en felaktig eller skadad vara står Prima Bildelar för frakten och eventuell ersättningsleverans förutsatt att reklamatioen anses berättigad och godkänns. I annat fall står kunden för det.

13. RETUR

Varan måste vara i nyskick, oanvänd och förpackad i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Som konsument har Du rätt att försiktigt undersöka och kontrollera att varan fungerar, men den får dock ej vara använd förutom detta. Bifoga alltid ordernumret. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong. Kunden ska skicka den med ett sändningsnummer så att det går att spåra paketet. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Kunden står för returfrakten samt är kunden ersättningsskyldig om paketet kommer bort eller skadas vid retur.

Om varan däremot är felexpedierad eller om Prima Bildelar mot förmodan sänt fel vara (endast) i de fall kunden har sänt (rätt) bilregistreringsnummer till Prima Bildelar, för att försäkra sig om att det är rätt bildel, står Prima Bildelar  för returfrakten, om det anmäls inom 30 dagar från mottagandet av varan.

14. ÅTERBETALNING TILL KUND

Återbetalning sker snarast när vi mottagit och godkänt returnerad produkt, vanligtvis samma vecka men dock alltid inom 30 dagar. Ange alltid bankens namn, clearing nummer och kontonummer vid återbetalning.

15. FORCE MAJEURE

Vid händelse av force majeure såsom transportstörningar, strejk eller andra omständigheter utanför Prima Bildelar kontroll kan det förekomma att Prima Bildelar inte kan uppfylla sina förpliktelser enligt dessa allmänna villkor under den tid då force majeure råder. Om force majeure råder i mer än en månad och Prima Bildelar förpliktelser som en följd därav skjutits upp i mer än 1 månad har du och/eller Prima Bildelar  rätt att häva avtalet utan några sanktioner.

16. TVIST

Vid eventuell tvist är vår policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du hittar dem på www.arn.se.

17. ÖVRIGT

Vi reserverar oss för eventuella fel i artikel/specifikationsinformation och pris, samt förbehåller oss rätten till prisändringar. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan inte garanteras återge exakt utseende.

Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt medför att Prima Bildelar lider ekonomisk skada, polisanmäls.